Agora nie kupi Radia Zet?
eastnews/Piotr Molecki
Autor Radosław Święcki - 7 Stycznia 2021

Agora w sporych tarapatach. UOKiK ma inne plany, co do Radia ZET

To nie jest dobry dzień dla Agory. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny zakazał bowiem przejęcia przez firmę spółki Eurozet, właściciela m.in. Radia Zet. Szef Urzędu podkreśla, że w wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej a także rozpowszechniania programów radiowych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • UOKiK zakazuje Agorze przejęcia spółki Eurozet,
  • Jak Urząd tłumaczy swoje decyzje,
  • Dlaczego zakup Eurozet budzi tak wielkie emocje.

Agora nie przejmie Radia Zet?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przypomina w komunikacie prasowym, że wniosek o zgodę na koncentrację wpłynął do Urzędu w październiku 2019 roku, zaś miesiąc później szef UOKiK skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co wiązało się z koniecznością przeprowadzenia dokładnego badania rynku. Rok później, w listopadzie zeszłego roku Urząd przedstawił zastrzeżenia do przejęcia przez Agorę spółki Eurozet (pisaliśmy o tym TUTAJ), a dziś poinformował o decyzji prezesa Tomasza Chróstnego o zakazie koncentracji.

- Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych – tłumaczy cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Chróstny, szef UOKiK.

Prezes UOKiK jak podkreślono w komunikacie oparł swoją ocenę na informacjach i danych zebranych w trakcie postępowania, w tym w szczególności pochodzących z badania rynku. Badaniem objęto konkurentów uczestników koncentracji prowadzących działalność w zakresie rozpowszechniania programów radiowych oraz reklamy radiowej, a także największych przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zakupie reklamy. Stanowisko w sprawie przedstawiła również KRRiT. UOKiK podkreśla, że na podstawie zebranych informacji dokonano wieloaspektowej analizy rynku nadawania programów radiowych, reklamy radiowej (w układach horyzontalnym i wertykalnym, w wymiarze lokalnym i ogólnokrajowym) i powiązanych, a także innych rynków, na których działają uczestnicy koncentracji.

Podatek cukrowy to niejedyne, co obciąży nam kieszenie. Zmiany w akcyzie mogą podwyższyć kolejne cenyPodatek cukrowy to niejedyne, co obciąży nam kieszenie. Zmiany w akcyzie mogą podwyższyć kolejne cenyCzytaj dalej

Urząd tłumaczy, że w przypadku rynków lokalnych, po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej, a na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki. UOKiK wskazuje tu m.in. Legnicę, gdzie kształtowałby się ona poziomie aż 80 – 100 proc. Znacznie mniejszymi udziałami dysponowaliby natomiast konkurencji firmy, co miałoby wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych i w efekcie mogłaby wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej.

Na rynku reklamy krajowej przejęcie przez Agorę spółki Eurozet jak wyjaśnia UOKiK doprowadziłoby do utworzenia podmiotu, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, czyli RMF FM.

– Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne – tłumaczy prezes UOKiK.

Urząd zwraca uwagę, że obecnie reklamodawcy, aby trafić do optymalnej liczby odbiorców, muszą opierać swoją kampanię zazwyczaj na kilku grupach radiowych, a po powstaniu dwóch silnych grup nie byłoby to konieczne. UOKiK podkreśla, że konsekwencją zgody na przejęcie przez Agorę Eurozet mogłaby być marginalizacji innych rozgłośnie radiowych, a także pogorszenie wyboru dla słuchaczy.

UOKiK podkreśla w komunikacie, że podczas postępowania Agora złożyła propozycję warunków, których realizacja miałaby jej pozwolić na przejęcie Eurozet, ale ich przyjęcie przez szefa Urzędu „nie zapobiegłoby jednak ograniczeniu konkurencji wynikającemu z koncentracji”.

- Przedstawione przez Agorę warunki nie powodowały bowiem realnej zmiany struktury rynków - łączny udział uczestników koncentracji w krajowym rynku reklamy radiowej po zastosowaniu warunków spadłby o mniej niż 1 pkt. proc. Co więcej, spełnienie warunków mogłoby prowadzić do pogorszenia konkurencyjności rynku radiowego bowiem zaproponowane rozwiązanie umów ze wskazanymi przez Agorę przedsiębiorcami mogłoby w krótkim czasie doprowadzić do znaczącego pogorszenia ich sytuacji finansowej i w efekcie wyeliminowania ich z rynku – czytamy w komunikacie Urzędu.

Decyzja jest nieprawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Emocje wokół zakupu Radia Zet

Przypomnijmy, że Agora kupiła kupiła od czeskiej spółki SFS Ventures 40 proc. udziałów firmy Eurozet w lutym 2019 roku i w ramach zawartej umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. Kwestia tego, kto przejmie Eurozet budziła ogromne emocje, gdyż głównym elementem tej grupy mediowej jest świętujące w ubiegłym roku 30 urodziny Radio Zet, druga po RMF FM najpopularniejsza rozgłośnia radiowa w Polsce. Zakupem Eurozet miała być zainteresowana spółka Fratria, będąca właścicielem prawicowych redakcji takich jak m.in. portal wPolityce, czy tygodnik „Sieci”. Gdyby transakcja ta doszła do skutku, wówczas „Zetka” znalazłaby się w rękach prawicowych dziennikarzy, co najpewniej znacząco zmieniłoby dotychczasowy charakter rozgłośni.

Przypomnijmy, że poza Radiem Zet do Eurozetu należą również takie rozgłośnie radiowe jak: Radio Plus, Antyradio, Meloradia, a także Chilizet (spółka wydaje też serwisy internetowe i aplikacje mobilne swoich rozgłośni). Agora dysponuje obecnie takimi rozgłośniami jak np. Radio TOK FM, Radio Złote Przeboje czy Radio Pogoda.

Artykuły polecane przez redakcję BiznesInfo:

  1. Gdzie jest założyciel AliExpress? Szukają go już 2 miesiące
  2. Poczta Polska wprowadza nową usługę. Awizo w skrzynce będzie już rzadkością
  3. Polacy masowo rezygnują z PPK. Rząd wpadł na pomysł jak zapisać nas na siłę

KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News